Filtr cząstek stałych DPF FAP - usunięcie, regeneracja

Ze względu na coraz bardziej wyostrzone normy emisji spalin, produceni aut zostali zobilgowani do obiżenia emiji szkodliwych substancji przez silniki wysokoprężne. Auta zostały wyposażone w dodatkowy element układu wydechowego - filtr cząsek stałych (ang. diesel particulate filter - DPF ; fr. filtre à particules - FAP ). Silniki Diesla bez tego filtra osiągają jedynie normę EURO 3.

Głównym zadaniem DPF jest wyłapywanie z gazów spalinowych cząstek sadzy i popiołu emitowanych przez silnik. Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Gdy filtr zostanie zapełniony do określinego poziomu następuje jego regeneracja, czyli automatyczne oczyszczanie. Aby regeneracja została uruchomiona filtr DPF musi osiągnąć i utrzymać temperaturę wyższą, niż podczas normalnej pracy. Na skutek wysokiej temperatury panującej w filtrze nagromadzone cząsteczi sadzy ulegają spaleniu (sadza spala się w temperaturze wyższej niż 600 st. Celsjusza).
Popiół (pochodzący między innymi z oleju, dodatków do paliw, czy produktów zużycia i korozji silników), w przeciwieństwie do sadzy nie ulega spaleniu do postaci gazowej w procesie regeneracji, tym samym akumulując się w filtrze cząstek stałych. Z tego powodu z czasem stopień zapełnienia filtra nieodwracalnie rośnie i okresy pomiędzy procesami regeneracji maleją. Żywotność DPF szacuje się na około 150 tys. km. Wtedy konieczna jest wymiana, bądź mechaniczna regeneracja filtra poza autem. Niestety jest to dość kosztowna operacja, dlatego też możemy zaproponować Państwu programowe usunięcie obsługi DPF.

W pojazdach, które pokonują krótkie trasy i użytkowane są w warunkach miejskich automatyczna regeneracja często nie może zostać wykonana. W takim przypadku zaleca się wykonanie regeneracji wymuszonej. Albo należy wykonać dłuższą, jednostajną jazdę poza miejską, albo zregenerować filtr przy pomocy urządzenia diagnostycznego. Taką usługę mogą Państwo wykonać w naszym serwisie.

Jeśli auto jest ciągle użytkowane na krótkich odcinkach drogi i bardzo często filtr sie zapełnia możemy programowo wyłączyć obsługę DPF.

Przed podjęciem decyzji o jego usunięciu zalecamy wykonanie diagnostyki, gdyż zdarza się, iż nieprawidłowe działanie DPF nie jest spowadowane jego zużyciem, lecz usterką innych podzespołów w aucie, które mają wpływ na jego działanie.


Uwaga !!!
Niestey nie w każdym aucie istnieje możliwość poprawnego wyłączenia obsługi pracy filtra cząstek stałych.
Przestrzegamy przed pseudo-fachowcami, którzy bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, i czesto za okazyjną cenę, wykonują taki zabieg. Prowadzi to do szeregu awarii, np. silnik wchodzi w tryb awaryjny, sterownik podejmuje częste próby regeneracji filtra, pomimo wystapienia usterek nie zapala się kontrolka awari silnika, itd.
Zapraszamy do kontaktu z nami, czy Państwa auto może mieć z powodzeniem i bez skutków ubocznych usunięty filtr DPF/FAP.



Zawór recyrkulacji spalin EGR - usunięcie

... w przygotowaniu ...